Het impactonderzoek over het programma Jong Cultuur Eindhoven laat zien dat het geliefd was bij de jonge inwoners van de stad. Met een gemiddeld rapportcijfer van 8,1 geven jongeren aan dat ze niet alleen genoten hebben van de culturele activiteiten, maar er ook echt door zijn geïnspireerd. Tijdens het programma werden vanaf augustus 2024 tot en met maart 2025 verschillende activiteiten in Eindhoven georganiseerd voor jongeren van 14 t/m 27 jaar door 19 verschillende organisaties. Markteffect deed onderzoek naar de impact van dit programma onder meer dan 370 jongeren.
De evenementen/activiteiten en workshops werden geprezen om hun relaxte sfeer, creatieve vrijheid en de mogelijkheid om samen met vrienden nieuwe dingen te ontdekken. Vooral jongeren onder de 25 gaven aan dat de laagdrempelige opzet en de interactieve insteek goed aansloten bij hun interesses.
Het onderzoek bevestigt dat het programma deed wat het moest doen: jongeren op een toegankelijke manier kennis laten maken met kunst en cultuur, en hen uitdagen om hun creatieve kant te verkennen.
Daarnaast blijkt dat verschillende leeftijdsgroepen verschillende wensen hebben: jongere deelnemers zoeken vooral plezier en interactie, terwijl de wat oudere doelgroep (25+) juist interesse heeft in verdieping, creatieve workshops en netwerkgelegenheden. Waardevolle inzichten die kunnen bijdragen aan toekomstige initiatieven. De gehele rapportage is hier te lezen.