Eindhoven Cultuurprijs winnaars: hoe is het nu met Angelo Martinus?
Angelo Martinus won afgelopen oktober de Eindhoven Cultuurprijs 2019 in de categorie Rabo Publieksprijs. Dat betekende dat Angelo de meeste stemmen wist te vergaren en de concurrentie achter zich liet. Rabobank Regio Eindhoven maakt deze prijs mogelijk die ervoor zorgt dat de winnaar € 7.500 ontvangt. Hoe is het nu met Angelo, wat heeft hij met het prijzengeld kunnen doen en wat heeft de prijs hem verder gebracht?
Angelo: “Wat ik met het prijzengeld heb gedaan? We zijn naar Disneyland geweest met het hele gezin.” Angelo legt uit waarom: “Toen ik genomineerd werd ging het vrij snel rond dat dit gebeurde en werd ik op straat ook regelmatig aangesproken door mensen met de opmerking dat ze het super tof vonden dat ik genomineerd was. Mijn dochters pikten dat ook op en spoorden daarmee iedereen aan om ook op mij te stemmen. Ze deden er echt hun best voor en zeiden: ja, pap, als we zo hard meehelpen dan moet er wel iets voor ons ook inzitten als je wint. Ik verwachtte natuurlijk nooit dat ik zou winnen, dus vroeg ik wat ze graag wilden als ik die prijs zou winnen en beide dochters riepen meteen dat ze naar Disneyland wilden. Toen ik de avond van de uitreiking laat thuiskwam en dus tot mijn grote verbazing had gewonnen, lagen ze al half te slapen en vroegen ze: en pap, heb je gewonnen? Ja, zei ik. De eerste reactie was: yes, dan gaan we naar Disneyland! Twee weken later zaten we in Parijs.”
Los van quality time met het hele gezin in Parijs bood het prijzengeld Angelo ook ruimte om na te denken over de volgende carrièrestappen in zijn leven: “Toen ik de prijs won was ik net weg bij Emoves en dat was best eng. Mijn hele netwerk zat in Eindhoven en ik moest nu erbuiten gaan kijken wat ik wilde. Het prijzengeld bood me ademruimte om goed te verkennen waar de behoeftes buiten Eindhoven lagen en dus kon ik bij iedereen op de koffie. De prijs bood me 2-3 maanden tijd. Tijdens die gesprekken hoorde ik ook vaak terug dat mensen het tof vonden dat ik die prijs had gewonnen. Het biedt dan toch een stukje extra legitimering van wat je doet en dat voelt goed.”
Algehele erkenning is iets wat Angelo op vele verschillende plekken ervaarde: “Op Aruba hadden ze tevens gehoord dat ik genomineerd was en werd er opgeroepen om op mij te stemmen. Wellicht heeft dat me de winst bezorgd. Uiteindelijk zorgde dat ervoor dat de minister van cultuur het oppikte en het vervolgens besprak met de gevolmachtigde minister van Aruba. Ze namen contact op om te vragen of ik niet ook eens met ze in gesprek kan om te kijken hoe de Antillen beter kan aansluiten op het subsidiesysteem. De meeste Antilianen weten niet dat je geld kan aanvragen bij fondsen hier om projecten te doen.”
Steeds meer interessante vraagstukken op het gebied van Urban kwamen bovendrijven. Angelo werd vaker gevraagd om mee te denken in deze vraagstukken, maar er werden ook vaak onderzoeksbureaus ingeschakeld om Urban vraagstukken te onderzoeken. Angelo: “ik besefte me dat die onderzoeksbureaus vaak veel opschreven van wat wij ze vertelden en dacht toen, ongeveer vijf jaar geleden al: is het niet slimmer dat wij zelf dat soort onderzoeken uitvoeren? Wij die de Urban en hiphop cultuur begrijpen en vervolgens met een plan van aanpak kunnen komen?” En zo geschiedde, met het nieuwe initiatief Collabros onderzoeken Angelo Martinus, Banoyi Zuma en Tyrone van der Meer vraagstukken binnen de Urban cultuur die verschillende instanties/beleidsmakers/fondsen bij hen neerleggen. Angelo: “Zo onderzoeken we nu voor het Mondriaan Fonds hoe street art onderdeel kan worden van de regeling en geven we workshops aan de medewerkers zodat ze beter begrijpen hoe en wat Urban nu precies is.”
Samenwerkingen met de lokale makers/creators zijn daarin essentieel, zo vertelt Angelo: “zonder een voedingsbodem in je eigen stad wordt een project niks. Wij bij Collabros zetten de (Urban)partijen die passen bij een desbetreffend project bij elkaar en hebben binnen een paar weken dan een goed plan. Het helpt dat we dezelfde taal spreken.” Diezelfde taal was er in Eindhoven ook vaak, zo vertelt Angelo: “nu ik weg ben uit Eindhoven (Collabros is gevestigd in Weert) waardeer ik pas echt de laagdrempeligheid binnen de culturele sector van Eindhoven. Ik was altijd welkom bij welke instantie dan ook en kon overal met ideeën terecht. Die openheid is er zeker niet in elke stad. Daar moet ik soms iets meer knokken of meegaan in strengere regels. Eindhoven is en blijft een benaderbare stad waar ontzettend veel mogelijk is.”
Maandag 24 augustus worden de genomineerden voor de Eindhoven Cultuurprijs 2020 bekend gemaakt. Vanaf dan kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriet voor de Rabo Publieksprijs.