Creativiteit kun je meten
Creativiteit: we hebben het er vaak over, maar we komen zelden echt tot de kern. Want wat is het en kan je het ontwikkelen? Is het aangeboren of kan je het aanleren? En hoe precies? We erkennen het belang van de creativiteit voor jong en oud, we zijn het erover eens dat deze onmisbaar is als kwaliteit, als competentie, als kapitaal voor de toekomst. De vraag is dus of we er samen voor kunnen zorgen dat dit kapitaal blijft groeien en dat we creatieve ontwikkeling van kinderen en volwassenen dagelijks stimuleren.
Met projecten binnen het Programma Creatieve Industrie willen we als Cultuur Eindhoven het verschil maken. Niet alleen doordat we vernieuwende projecten initiëren die duurzaam effect sorteren, maar ook doordat we hiermee nieuwe kennis en inzichten vergaren. Daarom hebben we aan Claudia de Graauw gevraagd het onderzoek naar ontwikkeling van creativiteit bij leerlingen te verrichten.
Claudia schreef over haar onderzoek het volgende blog voor ons:
Creativiteit is een belangrijke vaardigheid. Er wordt steeds vaker een beroep op gedaan. Zowel in je volwassen leven als op school. Daarom is er ook steeds meer aandacht voor de ontwikkeling van creativiteit op scholen en met name het basisonderwijs. Samen met de Stichting Cultuur Eindhoven ben ik gaan kijken of je creativiteit kunt meten en wat je met zo’n instrument zou kunnen doen.
TNO[1] heeft in 2015 in opdracht van het ministerie OCW een instrument ontwikkeld waarmee gemeten kan worden hoe creatief iemand is aan de hand van zeven indicatoren en daarnaast in hoeverre de ontwikkeling van creativiteit gestimuleerd wordt (drie indicatoren).
De indicatoren voor creatief vermogen zijn:
- Nieuwsgierig
- Volhardend
- Vindingrijk
- Interacterend met anderen
- Output gericht
- Trots op werk
- Anders durven zijn
En de indicatoren voor het ontwikkelen van creatief vermogen zijn:
- Richting
- Ruimte
- Ruggespraak