Direct naar content
06 december 2022

Het belang van design - Resultaten Techneut zoekt Ontwerper 2021-2022

Cultuur Eindhoven en SIDN fonds organiseerden vorig najaar voor de tweede keer het traject Techneut zoekt Ontwerper. Binnen dit traject worden veelbelovende (voornamelijk technisch georiënteerde) SIDN fonds projecten gekoppeld aan ontwerpers, met als doel de samenwerking tussen beide disciplines te stimuleren en de impact van de projecten te vergroten. Vijf projecten gingen gezamenlijk aan de slag en presenteerden onlangs hun resultaten.

Expertise en samenwerking
De ontwerpers worden binnen dit traject onderdeel van het projectteam en zetten hun expertise in om samen te werken aan de verbetering van design, gebruiksvriendelijkheid en accessibility, maar ook aan de ontwikkeling van de inhoudelijke strategie.

Het Techneut zoekt Ontwerper traject werd begeleid door Rogier Klomp, waarbij de teams tijdens gezamenlijke (online) sessies ook elkaar input en feedback gaven. Rogier: “De afgelopen maanden hebben we een soort proeftuin gecreëerd, waar er geen sprake is van opdrachtgever opdrachtnemer, maar een gelijkwaardige samenwerking. De interdisciplinaire manier van bij elkaar komen is de kracht van Techneut zoekt Ontwerper.”

Dat deze interdisciplinaire aanpak werkt, werd ook door de teams beaamd. Daarnaast waren ze heel positief over de matchmaking. Als je geen ontwerpers kent is het lastig om een goede keuze te maken, door dit traject worden partijen aan elkaar gekoppeld die echt bij elkaar passen. De techneuten van de Gatekeeper for Open Banking waren hier duidelijk over: “Het was een match made in heaven, het heeft ons echt verder geholpen.”

De vijf teams gingen begin dit jaar van start en zijn inmiddels allemaal afgerond. Tijdens de slotsessie op 16 november in het Designhuis in Eindhoven kwamen de projecten bij elkaar en lieten ze zien wat ze hebben ontwikkeld. Een samenvatting:



Andersdenkenden met elkaar in gesprek brengen
Civinc en Kickoff Lab werkten in het project Bursting Bubbles samen om het Civinc platform (een platform tegen polarisatie, waar mensen met andere overtuigingen anoniem met elkaar kunnen chatten) door te ontwikkelen. Via waaromkiesjij.nl werd de tool ingezet rondom de Tweede Kamerverkiezingen en onderzoek toonde aan dat mensen ook echt dichter tot elkaar kwamen. Nu willen ze de tool ook inzetten om andersdenkenden met elkaar van gedachten te laten wisselen over maatschappelijke vraagstukken (binnen het onderwijs) of organisatievraagstukken (binnen bedrijven). Ze hebben een redesign van het platform uitgevoerd, waarbij ook doorontwikkeling van het admin panel en data insights zijn meegenomen. De tool is klaar voor gebruik en de eerste tests met 200 medewerkers van een bedrijf en 120 leerlingen van een middelbare school zijn inmiddels gestart.  

Zoekmachine voor ondersteuning rechtswinkels 
Wetzoek werkte samen met Bureau Moeilijke Dingen om de zoekmachine van wetzoek door te ontwikkelen voor gebruik in rechtswinkels. Casusdocumentatie is voor veel rechtswinkels een probleem. Het is ingewikkeld om casussen te delen, omdat elke rechtswinkel op zijn eigen manier werkt en doordat het veelal vrijwilligersorganisaties zijn ook veel kennis verloren gaat. De zoekmachine van Wetzoek (die niet-juridisch onderlegde gebruikers wegwijs maakt binnen het Nederlands recht) biedt uitkomst voor dit probleem. Na observatie ter plekke bij een rechtswinkel, hebben ze de flows voor het proces ontwikkeld. In een workshop met zeven rechtswinkels is feedback opgehaald over deze flows en vervolgens een MVP ontwikkeld. Deze is vorige maand opgeleverd onder de naam ‘Toonbank’ en momenteel in gebruik bij wetswinkel Amsterdam.

Welke financiële data deel je met derden?
FWDPay, Privacy First en designer Giliam Ganzevles zijn aan de slag gegaan met de realisatie van de demoversie van de Gatekeeper for open banking (een tool om bankdata beperkt of gefilterd te delen met derden). Hiermee sorteren ze voor op een wet die er aankomt, waarbij banken waarschijnlijk aan een vorm van dataminimalisatie moeten doen. Maar los daarvan zou het gemeengoed moeten worden dat aan derde partijen alleen die financiële data wordt vrijgegeven die nodig zijn. Met de demo willen ze bijdragen aan het bewustzijn over wat je wel of niet deelt. Om een use case te ontwikkelen deden ze mee aan de Digicampus Hackathon van Yes! Delft en waren één van de winnaars. Ze bedachten een concept waarbij op basis van je bankgegevens een seintje wordt gegeven zodra je situatie en daarmee het recht op een regeling, subsidie of toeslag wijzigt. Samen met de belastingdienst gaan ze nu verder kijken hoe dataminimalisatie toegepast kan worden om mensen te behoeden voor een vordering.

Omdat iedereen mee moet kunnen doen aan onderzoek 
Stichting Crowdience en de Academische werkplaats Sterker op eigen benen (Radboudumc) werkten samen met YURR. Studio om het ‘Ik onderzoek mee platform’ (een citizen science platform voor gezondheidsonderzoek) toegankelijker te maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Ze hebben zich hierbij gericht op de eerste stap van zo’n onderzoek: de communicatie. Die is nu veel te ingewikkeld. Ze ontworpen een eenvoudige, aansprekende en heldere opzet voor de deelnemersbrief over een onderzoek en ontwikkelden een online tool waar onderzoekers hun communicatiemiddelen kunnen maken. De tool helpt documenten op te stellen in B1 taal en biedt een uitgebreide beeldbank voor illustraties. Met een flyer wordt de tool onder de aandacht gebracht bij onderzoekers. Er zijn plannen om de tool verder door te ontwikkelen, zodat iedere organisatie een eigen template kan gebruiken.

Onderzoekstool voor YouTube
Erik van Zummeren van RadiTube bundelde de krachten met designer Bernhard Lenger om de RadiTube tool (een zoekmachine waarmee journalisten en onderzoekers beter toegang krijgen tot desinformatie op YouTube) te verbeteren en een onderdeel eraan toe te voegen: de narrative analysis tool om schadelijke narratieven op YouTube vroegtijdig te kunnen signaleren. Ze hebben onderzocht hoe ze schadelijke narratieven in kaart kunnen brengen en hoe ze de detectie vorm kunnen geven. Daarnaast hebben ze het design van de tool versimpeld. Het kostte gebruikers veel tijd om de tool te doorgronden, dat hebben ze nu makkelijker gemaakt. Ze gaan de komende tijd verder met het testen en verder updaten, bouwen van community data en ontwikkeling van aanvullende business opportunities.

terug naar het overzicht

Gerelateerde artikelen: